Accéder à un Aérodrome

VAC (cartes d'accès aux aerodromes situation,approche,radio.....)

NOTAM (modification temporaire de règle de circulation aerienne ou d'équipement)

METAR (Observation météorologique)

TAF (messages de prévision)

Immatriculation Avion

Décodage d'un NOTAM

EBLG-D0061/04
Q)EBLG/QFALB/IV/ BO/ A/000/999/5020N00259E005
A) EBLG LIEGE BIERSET
B) 200401070935 C) 200401311000
E) AD RESERVE AUX ACFT BASES

D0061/04 une lettre indique la série suivent 4 chiffres qui indiquent le numéro, suivi par « / » 2 chiffres indiquent l'année.
Q)LFFF/QFALB/IV/BO/A/000/999/5020N00259E005

Q)Ligne de qualification commence toujours par Q) ,
chaque champ est sépare par « / »
EBLG localisation FIR (région d'information de vol)

QFALB Sujet su notam Voir tableau ,ici concerne un aérodrome (FA) et appareils bases (LB)

IV type de vol concerne I=IFR V=VFR IV=IFR+VFR

BO But du notam
->N NOTAM sélectionné pour retenir l'attention immédiate de tout opérateur d'avion
->B NOTAM sélectionné pour entrée au PIB (Pre-flight Information Bulletins)
->O Significatif pour vol IFR
->M Divers

A Portée
->A aérodrome
->E en route
->W nav warning

000 niveau de vol plancher

999 niveau de vol plafond

5020N00259E005 Coordonnées (5020N00259E) , rayon (005)

A) EBLG LIEGE BIERSET Code OACI de l'aérodrome / FIR
B) 200401070935 Date et heure d'entrée en application YYYYMMJJHHmm
C) 200401311000 Date et heure de fin de NOTAM , valeur estimée si suivi de EST YYYYMMJJHHmm (EST)
E) AD RESERVE AUX ACFT BASES texte en clair
F) G) Complément d'information
INTERNATIONAL NOTAM (Q) CODES

tables d'interprétation du contenu des NOTAMs

1) un code NOTAM contient 5 lettres la première lettre est toujours la lettre "Q"

2) la seconde et troisième lettre identifie le sujet (voir tables "Second and Third Letter")

3) La quatrième et cinquième lettre identifie le status ou opération du sujet (voir tables Fourth and Fifth Letter)

THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

AGA Lighting Facilities (L)

AGA Movement and Landing Area (M)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

LA

Approach lighting system (specify runway and type)

apch lgt

MA

Movement area

mov area

LB

Aerodrome beacon

abn

MB

Bearing strength (specify part of landing area or movement area)

bearing strength

LC

Runway center line lights (specify runway)

rwy centreline lgt

MC

Clearway (specify runway)

cwy

LD

Landing direction indicator lights

ldi lgt

MD

Declared distances (specify runway)

declared dist

LE

Runway edge lights (specify runway)

rwy edge lgt

MG

Taxiing guidance system

tax guidance system

LF

Sequenced flashing lights (specify runway)

sequenced flg lgt

MH

Runway arresting gear (specify runway)

rwy arst gear

LH

High intensity runway lights (specify runway)

high intst rwy lgt

MK

Parking area

prkg area

LI

Runway end identifier lights (specify runway)

rwy end id lgt

MM

Daylight markings (specify threshold, centre line, etc.)

day markings

LJ

Runway alignment indicator lights (specify runway)

rwy alignment indicator lgt

MN

Apron

apron

LK

Category II components of approach lighting system (specify runway)

category II components apch lgt

MP

Aircraft stands (specify)

acft stand

LL

Low intensity runway lights (specify runway)

low intst rwy lgt

MR

Runway (specify runway)

rwy

LM

Medium intensity runway lights (specify runway)

medium intst rwy lgt

MS

Stopway (specify runway)

swy

LP

Precision approach path indicator (PAPI) (specify runway)

papi

MT

Threshold (specify runway)

thr

LR

All landing area lighting facilities

ldg area lgt fac

MU

Runway turning bay (specify runway)

rwy turning bay

LS

Stopway lights (specify runway)

swy lgt

MW

Strip (specify runway)

strip

LT

Threshold lights (specify runway)

thr lgt

MX

Taxiway(s) (specify)

twy

LV

Visual approach slope indicator system (specify type and runway)

vasis

     

LW

Heliport lighting

heliport lgt

     

LX

Taxiway centre line lights (specify taxiway)

twy centreline lgt

     

LY

Taxiway edge lights (specify taxiway)

twy edge lgt

     

LZ

Runway touchdown zone lights (specify runway)

rwy tdz lgt

     
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

AGA Facilities and Services (F)

COM Communications and Radar Facilities (C)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

FA

Aérodrome

ad

CA

Air/ground (specify service and frequency)

a/g fac

FB

Braking action measurement equipment (specify type)

ba measurement eqpt

CE

En route surveillance radar

rsr

FC

Ceiling measurement equipment

ceiling measurement eqpt

CG

Ground controlled approach system (GCA)

gca

FD

Docking system (specify AGNIS, BOLDS, etc.)

dckg system

CL

Selective calling system (SELCAL)

selcal

FF

Fire fighting and rescue

fire and rescue

CM

Surface movement radar

smr

FG

Ground movement control

gnd mov ctl

CP

Precision approach radar (PAR) (specify runway)

par

FH

Helicopter alighting area/platform

hel alighting area

CR

Surveillance radar element of precision approach radar system (specify wavelength)

sre

FL

Landing direction indicator

ldi

CS

Secondary surveillance radar (SSR)

ssr

FM

Meteorological service (specify type)

met

CT

Terminal area surveillance radar (TAR)

tar

FO

Fog dispersal system

fog dispersal

     

FP

Heliport

heliport

     

FS

Snow removal equipment

snow removal eqpt

     

FT

Transmissometer (specify runway and, where applicable, designator(s) of transmissometer(s))

transmissometer

     

FU

Fuel availability

fuel avbl

     

FW

Wind direction indicator

wdi

     

FZ

Customs

cust

     
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

COM Instrument and Microwave Landing System (I)

COM Terminal and En Route Navigation Facilities (N)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

ID

DME associated with ILS

ils dme

NA

All radio navigation facilities (except...)

all rdo nav fac

IG

Glide path (ILS) (specify runway)

ils gp

NB

Nondirectional radio beacon

ndb

II

Inner marker (ILS) (specify runway)

ils im

NC

DECCA

decca

IL

Localizer (ILS) (specify runway)

ils liz

ND

Distance measuring equipment (DME)

dme

IM

Middle marker (ILS) (specify runway)

ils mm

NF

Fan marker

fan mkr

IO

Outer marker (ILS) (specify runway)

ils om

NL

Locator (specify identification)

l

IS

ILS Category I (specify runway)

ils I

NM

VOR/DME

vor/dme

IT

ILS Category II (specify runway)

ils II

NN

TACAN

tacan

IU

ILS Category III (specify runway)

ils III

NO

OMEGA

omega

IW

Microwave landing system (MLS) (specify runway)

mls

NT

VORTAC

vortac

IX

Locator, outer (ILS) (specify runway)

ils lo

NV

VOR

vor

IY

Locator, middle (ILS) (specify runway)

ils lm

NX

Direction finding station (specify type and frequency)

df

THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

RAC Airspace Organization (A)

RAC Air Traffic and VOLMET Services (S)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

AA

Minimum altitude (specify en route/crossing/safe)

mnm alt

SA

Automatic terminal information service (ATIS)

atis

AC

Class B, C, D, or E Surface Area

ctr

SB

ATS reporting office

aro

AD

Air defense identification zone (ADIZ)

adiz

SC

Area control centre (ACC)

acc

AE

Control area (CTA)

cta

SE

Flight information service (FIS)

fis

AF

Flight information region (FIR)

fir

SF

Aerodrome flight information service (AFIS)

afis

AH

Upper control area (UTA)

uta

SL

Flow control centre

flow ctl centre

AL

Minimum usable flight level

mnm usable fl

SO

Oceanic area control centre (OAC)

oac

AN

Area navigation route

rnav route

SP

Approach control service (APP)

app

AO

Oceanic control area (OCA)

oca

SS

Flight service station (FSS)

fss

AP

Reporting point (specify name or Coded designator)

rep

ST

Aerodrome control tower (TWR)

twr

AR

ATS route (specify)

ats route

SU

Upper area control centre (UAC)

uac

AT

Class B Airspace

tma

SV

VOLMET broadcast

volmet

AU

Upper flight information region (UIR)

uir

SY

Upper advisory service (specify)

advisory ser

AV

Upper advisory area (UDA)

uda

     

AX

Intersection (INT)

int

     

AZ

Aerodrome traffic zone (ATZ)

atz

     
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

RAC Air Traffic Procedures (P)

Navigation Warnings: Airspace Restrictions (R)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

PA

Standard instrument arrival (STAR) (specify route designator)

star

RA

Airspace reservation (specify)

airspace reservation

PD

Standard instrument departure (SID) (specify route designator)

sid

RD

Danger area (specify national prefix and number)

..d..

PF

Flow control procedure

flow ctl proc

RO

Overflying of ... (specify)

overflying

PH

Holding procedure

hldg proc

RP

Prohibited area (specify national prefix and number)

..p..

PI

Instrument approach procedure (specify type and runway)

inst apch proc

RR

Restricted area (specify national prefix and number)

..r..

PL

Obstacle clearance limit (specify procedure)

ocl

RT

Temporary restricted area

tempo restricted

PM

Aerodrome operating minima (specify procedure and amended minimum)

opr minima

     

PO

Obstacle clearance altitude

oca

     

PP

Obstacle clearance height

och

     

PR

Radio failure procedure

radio failure proc

     

PT

Transition altitude

transition alt

     

PU

Missed approach procedure (specify runway)

missed apch proc

     

PX

Minimum holding altitude (specify fix)

mnm hldg alt

     

PZ

ADIZ procedure

adiz proc

     
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

Navigation Warnings: Warnings (W)

Other Information (O)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

WA

Air display

air display

OA

Aeronautical information service

ais

WB

Aerobatics

aerobatics

OB

Obstacle (specify details)

obst

WC

Captive balloon or kite

captive balloon or kite

OE

Aircraft entry requirements

acft entry rqmnts

WD

Demolition of explosives

demolition of explosives

OL

Obstacle lights on ... (specify)

obst lgt

WE

Exercises (specify)

exer

OR

Rescue coordination centre

rcc

WF

Air refueling

air refueling

     

WG

Glider flying

glider flying

     

WJ

Banner/target towing

banner/target towing

     

WL

Ascent of free balloon

ascent of free balloon

     

WM

Missile, gun or rocket firing

frng

     

WP

Parachute jumping exercise (PJE)

pje

     

WS

Burning or blowing gas

burning or blowing gas

     

WT

Mass movement of aircraft

mass mov of acft

     

WV

Formation flight

formation flt

     

WZ

model flying

model flying

     
THE NOTAM CODE

DECODE

FOURTH AND FIFTH LETTERS

Availability (A)

Changes (C)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

AC

Withdrawn for maintenance

withdrawn maint

CA

Activated

act

AD

Available for daylight operation

avbl day ops

CC

Completed

cmpl

AF

Flight checked and found reliable

fltck okay

CD

Deactivated

deactivated

AG

Operating but ground checked only, awaiting flight check

opr awaiting fltck

CE

Erected

erected

AH

Hours of service are now

hr ser

CF

Operating frequency(ies) changed to

freq change

AK

Resumed normal operations

okay

CG

Downgraded to

downgraded to

AM

Military operations only

mil ops only

CH

Changed

changed

AN

Available for night operation

avbl night ops

CI

Identification or radio call sign changed to

ident change

AO

Operational

opr

CL

Realigned

realigned

AP

Available, prior permission required

avbl ppr

CM

Displaced

displaced

AR

Available on request

avbl o/r

CO

Operating

opr

AS

Unserviceable

u/s

CP

Operating on reduced power

opr reduced pwr

AU

Not available (specify reason if appropriate)

not avbl

CR

Temporarily replaced by

tempo rplcd by

AW

Completely withdrawn

withdrawn

CS

Installed

installed

AX

Previously promulgated shutdown has been cancelled

promulgated shutdown cnl

CT

On test, do not use

on test, do not use

THE NOTAM CODE

DECODE

FOURTH AND FIFTH LETTERS

Hazard Conditions (H)

Limitations (L)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

HA

Braking action is ...

ba is

LA

Operating on auxiliary power supply

opr aux pwr

1)Poor

2)Medium/Poor

3)Medium

4)Medium/Good

5)Good

LB

Reserved for aircraft based therein

reserved for acft based therein

HB

Braking coefficient is ... (specify measurement device used)

brkg coefficient is

LC

Closed

clsd

HC

Covered by compacted snow to depth of

cov compacted snow depth

LD

Unsafe

unsafe

HD

Covered by dry snow to a depth of

cov dry snow depth

LE

Operating without auxiliary power supply

opr without aux pwr

HE

Covered by water to a depth of

cov water depth

LF

Interference from

interference from

HF

Totally free of snow and ice

free of snow and ice

LG

Operating without identification

opr without ident

HG

Grass cutting in progress

grass cutting

LH

Unserviceable for aircraft heavier than

u/s acft heavier than

HH

Hazard due to (specify)

hazard due

LI

Closed to IFR operations

clsd ifr ops

HI

Covered by ice

cov ice

LK

Operating as a fixed light

opr as f lgt

HJ

Launch planned ... (specify balloon flight identification or project Code name, launch site, planned period of launch(es)_date/time, expected climb direction, estimate time to pass 18,000 m (60,000 ft), together with estimated location)

launch plan

LL

Usable for length of...and width of...

usable length/width

HK

Migration in progress

migration inpr

LN

Closed to all night operations

clsd night ops

HL

Snow clearance completed

snow clr cmpl

LP

Prohibited to

prohibited to

HM

Marked by

marked by

LR

Aircraft restricted to runways and taxiways

acft restricted to rwy and twy

HN

Covered by wet snow or slush to a depth of

cov wet snow depth

LS

Subject to interruption

subj intrp

HO

Obscured by snow

obscured by snow

LT

Limited to

limited to

HP

Snow clearance in progress

snow clr inpr

LV

Closed to VFR operations

clsd vfr ops

HQ

Operation cancelled ... (specify balloon flight identification or project Code name)

opr cnl

LW

Will take place

will take place

HR

Standing water

standing water

LX

Operating but caution advised due to

opr but caution due

HS

Sanding in progress

sanding

Other (XX)

HT

Approach according to signal area only

apch according signal area only

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

HU

Launch in progress ... (specify balloon flight identification or project Code name, launch site, date/time of launch(es), estimated time passing 18,000 m (60,000 ft), or reaching cruising level if at or below 18,000 m (60,000 ft), together with estimated location, estimated date/time of termination of the flight, and planned location of ground contact when applicable)

launch inpr

XX

Where 4th and 5th letter Code does not cover the situation, use XX and supplement by plain language

(plain language following the
NOTAM Code)

HV

Work completed

work cmpl

     

HW

Work in progress

wip

     

HX

Concentration of birds

bird concentration

     

HY

Snow banks exist (specify height)

snow banks hgt

     

HZ

Covered by frozen ruts and ridges

cov frozen ruts and ridges

     
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Décodage D'un METAR (Observation météorologique)

Exemple de METAR :

EBLG 232000Z 16010KT 5000 BKN006 OVC014 03/02 Q1016 TEMPO BKN013

EBLG Code oaci de l'aeroderome ici LIEGE BIERSET
232000Z Heure d'émission UTC date du mois courant heure minute
16010KT Direction du vent 160 :VBR si variable
Force du vent en noeuds 10KT
G force maxi (rafales) EX 16010G25KT
5000 Visibilité minimum horizontale sur 360°
Peut être découpe en secteurs si nécessaire Ex 0900N 8000S
BKN006 OVC014

Nébulosité et altitude en centaine de pieds
OVC : couvert (8 octats),
BKN : fragmenté (5 à 7 octats)
SCT : épars (3 à 4 octats)
FEW : peu (1 à 2 octats)
NSC :Pas de nuages significatifs (pas de nuages < 1500 m, ni de CB) et
si ni CAVOK, ni SKC ne sont applicables
SKC :Ciel clair si CAVOK non applicable
CAVOK :Visibilité : 10 km ou plus
Nuages : pas de nuages au-dessous de 1500 m ou au-dessous de
l'altitude minimale de secteur la plus élevée (si elle est supérieure à
1500 m) et absence de cumulonimbus.
Phénomènes : pas de phénomènes significatifs
cas particuliers
Il y a des Cumulonimbus ou des Cumulus à grande extension verticale : dans ce cas le groupe décrivant les nuages est suivi des lettre CB ou TCU (tower cumulus). Par exemple : SCT020TCU signifie 1 à 4/8 sur 2000 ft de gros Cumulus.

Le ciel est invisible à cause du brouillard. Dans ce cas, le groupe décrivant les nuages est remplacé par un groupe commençant par les lettres VV suivies de 3 chiffres indiquant la visibilité verticale exprimée en centaines de pieds; si cette dernière n'a pu être mesurée, le groupe est codé VV///. Par exemple, VV002 signifie que le ciel est invisible et que la visibilité verticale est de 200 ft. En France, ce groupe est toujours codé VV///.

03/02

Température / Point de rosée précédé de M si négatif
voir givrage carburateur

Q1016 Pression QNH en hPa
WS Indicateur de cisaillement de vent
RE Phénomènes récents
+ abréviations identiques à celles du temps présent mais sans préciser l'intensité.
TEND tendance
NOSIG Aucun changement significatif est prévu dans les 2 heures à venir
BECMG Indicateur d'évolution régulière ou irrégulière des conditions météorologiques
TEMPO Indicateur d'évolution temporaire de conditions météorologiques durant moins
d'une heure et couvrant moins de la moitié de la période
BECMG ATGgg Indicateur de l'heure à laquelle une (des) condition(s) prévue(s) est (sont) attendue(s)
TEMPO FMGGgg Indicateur d'heure de début d'un changement prévu
BECMG TLGGgg Indicateur d'heure de fin d'un changement prévu

Décodage des messages de prévision TAF

Exemple de TAF :
EBLG 171100Z 171812 34003KT 2500 BR BKN008 OVC030
TEMPO 1801 1000 DZRA OVC005
BECMG 0103 36013KT 9999 BKN015
TEMPO 0412 5000 SHRA BKN010
Exemples
Décodage
EBLG Indicateur d'emplacement OACI LIEGE BIERSET
171100Z Prévision d'aérodrome du 17(du mois) à 11h00 TU
171812 La prévision est valable le 17 de 18h00 TU à 12h00 TU
34003KT
14010G25KT
00000KT
VRB02KT
Vent 340° à 3 noeuds
Vent 140° à 10 noeuds, rafales à 25 noeuds
Vent calme
Vent de direction valable et de vitesse 2 noeuds

2500
4000
0000
9999

Visibilité minimale 2500 mètres
Visibilité minimale 4000 mètres
Visibilité minimale inférieure à 50 mètres
Visibilité minimale supérieure à 10 km
BR Temps significatif voir table des codes

BKN008
OVC030
SKC
NSC
BKN033
OVC000
SCT023
FEW050
CAVOK

Couverture nuageuse 5/8 à 7/8 à partir de 800 pieds
Couverture nuageuse 8/8 dont la base nuageuse est inférieure à 3000 pieds
Ciel clair
Pas de nuage significatif
Couverture nuageuse 5/8 à 7/8 à partir de 3300 pieds
Couverture nuageuse 8/8 dont la base nuageuse est inférieure à 100 pieds
Couverture nuageuse 3/8 à 4/8 à partir de 2300 pieds
Couverture nuageuse 1/8 à 2/8 à partir de 5000 pieds
Visibilité supérieure à 10 km aucun nuage sous 1500 mètres
T36/14Z
TM09/04Z
Température prévue: 36°C à 14h00 TU
Température prévue: -04°C à 04h00 TU
Groupes d'évolution et de probabilité

FM1500 27015
KT 9000 NSC

TEMPO 1114
27015G25KT +TSRA SCT015CB BKN030

BECMG 1719 NSW BKN030

PROB30 1618 TSRA

PROB40TEMPO 0507 0500 FZFG

À partir de 15 h 00 la situation est :27015 kt 9000 NSC

Fluctuations temporaires de plusieurs paramètres entre 11 h et 14 h,on notera temporairement :27015G25KT +TSRA SCT015CB BKN030


évolution du temps significatif et des nuages de 17 h à 19 h devenant après 19 h NSW BKN030

Modification probable (30 %) du temps significatif entre 16 h et 18 h : TSRA

Fluctuations temporaires probables (40 %) de la visibilité et du temps significatif entre 05 h et 07 h : 0500 FZFG

TEMPO 1801 1000 DZRA OVC005 Changement temporaire des conditions météo entre 10h00 TU et 15h00 TU :Ces modifications suivent le groupe TEMPO
BECMG 0103 36013KT 9999 BKN015 Les conditions antérieures à 14h00 TU subiront un changement entre 14h00 TU et 16h00 TU. Ces changements suivent l'indication BECMG.
TEMPO 0412 5000 SHRA BKN010 Changement temporaire des conditions météo entre 10h00 TU et 15h00 TU :Ces modifications suivent le groupe TEMPO

Abréviations courantes de temps significatif dans les codes METAR, TAF

Intensité ou proximité
Descripteurs
Précipitations
Obscurcissement
Autres
phénomènes

- :Faible

+ :Forte

VC :Au voisinage

Pas de symboles:
modéré

MI : mince

PR : partiel

BC : bancs

DR :
chasse-poussière
sable
neige basse

BL :
chasse-poussière
sable
neige élevée

SH :averse(s)

TS : orage

FZ : se congelant

DZ : bruine

RA :pluie

SN :neige

SG :neige en grains

IC : cristaux de glace

PL : granules de glace

GR :grêle

GS :grésil et/ou neige roulée

BR : brume

FG : brouillard

FU : fumée

VA : cendres volcaniques

DU: poussière généralisée

SA : sable

HZ : brume sèche

PO :tourbillons de poussière sable

SQ :grains

FC :nuages en entonnoir (trombe terrestre ou trombe marine)

SS : tempête de sable

DS :tempête de poussière

GUIDE D'UTILISATION DES CODES TAF/METAR/SPECI Document METEO FRANCE (format pdf)

 
F-WFAQ
 
F- : C'est la lettre signalant le pays où l'avion est immatriculé. En l'occurrence, ici, la France. Pour plus de détails voir
 
W : C'est la lettre signalant le type d'appareil dont il s'agit. En l'occurrence, ici, un prototype. Voici la table des types en fonction des lettres d'immatriculation
 
F-A###: Certificat de Navigabilité datant d'avant guerre
            F-AZ##: Avions en immatriculation de collection
F-B###: Certificat de Navigabilité délivré entre 1940 et les années 60
F-G###: Certificat de Navigabilité délivré depuis les années 60
F-H###: Suite de F-G###
F-C###: Planeurs
F-J###: Indicatifs radio des ULM (qui ont une immatriculation en "numéro de département + 2 lettres", eux)
F-O###: Avions immatriculé outre-mer
F-P###: Avions de construction amateur
F-W###: Avions sous laisser-passer (prototypes, avions en F-P### pendant la période d'expérimentation initiale...)
F-Z###: Avions militaires et d'Etat
            F-ZB##: sécurité civile et douanes
FAQ : Ces trois lettres sont aléatoires, elles dépendent des disponibilités dans le registre des immatriculations, et du choix du propriétaire.
fleche g Contact